Maaraw

ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene Voorwaarden

MAARAW

KvK: 76082318
BTW: NL003022731B17
Bank: NL95 KNAB 0259 9016 44

ALGEMENE VOORWAARDEN MAARAW

Definities

1. MAARAW: MAARAW, gevestigd te Rotterdam onder KvK nr. 76082318.
2. Klant: degene met wie MAARAW een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: MAARAW en klant samen.
4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privé persoon handelt.

Toepasselijkheid algemene voorwaarden

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellin-gen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens MAARAW.
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Aanbiedingen en offertes

1. Aanbiedingen en offertes van MAARAW zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders ver-meld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
3. Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aan-bod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schrif-telijk zijn overeenkomen.

Aanvaarding

1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt MAARAW zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt MAARAW slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.

Prijzen

1. Alle prijzen die MAARAW hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele ove-rige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uit-drukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
2. Alle prijzen op die MAARAW hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die an-derszins kenbaar zijn gemaakt, kan MAARAW te allen tijde wijzigen.
3. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door MAARAW vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
4. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van MAARAW, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
5. Indien partijen voor een dienstverlening door MAARAW een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
6. MAARAW is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
7. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient MAARAW de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
8. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
9. MAARAW heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
10. Voorafgaand aan de ingang ervan zal MAARAW prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
blz 2 van 5
11. De consument heeft het recht om de overeenkomst met MAARAW op te zeggen indien hij niet ak-koord gaat met de prijsverhoging.

Betalingen en betalingstermijn

1. De klant moet declaraties binnen 14 dagen na factuurdatum aan MAARAW betalen, tenzij par-tijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld staat.
2. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft vol-daan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat MAARAW de klant een aanma-ning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
3. MAARAW behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling danwel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Gevolgen niet tijdig betalen

1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is MAARAW gerechtigd een rente van 1% per maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een ge-deelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan MAARAW.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechte-lijke incassokosten.
4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag MAARAW zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van MAARAW op de klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door MAARAW, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan MAARAW te betalen.

Opschortingsrecht

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan MAARAW te verrekenen met een vordering op MAARAW.
Verzekering
1. De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:

– geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeen-komst
– zaken van MAARAW die bij de klant aanwezig zijn
– zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

2. De klant geeft op eerste verzoek van MAARAW de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Garantie

Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor MAARAW enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Uitvoering van de overeenkomst blz 3 van 5

1. MAARAW voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
2. MAARAW heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrich-ten door derden.
3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat MAARAW tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat MAARAW tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.

Informatieverstrekking door de klant

1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan MAARAW.
2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking ge-stelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert MAARAW de betreffende bescheiden.
4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door MAARAW redelijkerwijs verlangde infor-matie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

Duur van de overeenkomst

1. Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de over-eenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van maand(en), c.q. een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand dan eindigt de over-eenkomst van rechtswege.
2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaam-heden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant MAARAW schriftelijk in gebreke stellen.

Vrijwaring

De klant vrijwaart MAARAW tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door MAARAW geleverde producten en/of diensten.
Klachten
1. De klant dient een door MAARAW geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant MAARAW daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stel-len.
3. Consumenten dienen MAARAW uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomin-gen hiervan op de hoogte te stellen.
4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zo-dat MAARAW in staat is hierop adequaat te reageren.
5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat MAARAW gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
blz 4 van 5

Ingebrekestelling

1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan MAARAW.
2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling MAARAW ook daadwerke-lijk (tijdig) bereikt.

Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

Als MAARAW een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aan-sprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan MAARAW ver-schuldigd zijn.
Aansprakelijkheid MAARAW
1. MAARAW is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Indien MAARAW aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
3. MAARAW is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, ge-miste besparingen of schade aan derden.
4. Indien MAARAW aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schade-vergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige ver-plichting.

Vervaltermijn

Elk recht van de klant op schadevergoeding van MAARAW vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgeslo-ten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Recht op ontbinding
1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer MAARAW toerekenbaar tekort-schiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door MAARAW niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat MAARAW in verzuim is.
3. MAARAW heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn ver-plichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien MAARAW ken-nis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Overmacht

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van MAARAW in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan MAARAW kan worden toegerekend in een van de wil van MAARAW onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van MAARAW kan worden verlangd.
2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: nood-toestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, compu-ter- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene ver-voersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
blz 5 van 5
3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor MAARAW 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat MAARAW er weer aan kan voldoen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
5. MAARAW is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.

Wijziging van de overeenkomst

Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Wijziging algemene voorwaarden
1. MAARAW is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal MAARAW zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de over-eenkomst op te zeggen.

Overgang van rechten

1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overge-dragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van MAARAW.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blij-ken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat MAARAW bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar MAARAW is gevestigd/ praktijk houdt/kan-toor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Opgesteld op 01 december 2019.